Yayınlanma tarihi: 21/04/2021 15:16

Sendikamız ile PTT A.Ş. adına TÜHİS ile yürütülen 19. Dönem İşletme Toplu İş Sözleşmesi görüşmelerimizin 2. Oturumu Pandemi (COVİD-19) tedbirleri nedeniyle 21 Nisan 2021 tarihinde online (çevrimiçi) olarak yapıldı.

Bu görüşmede; 40 madde üzerinde anlaşma sağlanarak tutanak altına alınmıştır.

Bir sonraki oturumun Pandemi süreci göz önünde bulundurularak tarafların uygun gördüğü bir tarihte yapılması kararlaştırıldı.

ANLAŞMA SAĞLANAN MADDELERİMİZ:

MADDE 1- TARAFLAR VE TANIMLAR

Bu toplu iş sözleşmesinin taraflarını;

a) İşveren tarafı olarak; Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. Genel Müdürlüğünün üyesi bulunduğu Türk Ağır Sanayii ve Hizmet Sektörü Kamu İşverenleri Sendikası (TÜHİS),

b) İşçi sendikası olarak; Türkiye Haber-İş (Türkiye Telekomünikasyon Posta Telgraf Telefon İletişim Bilişim Çağrı Merkezi Radyo Televizyon İşçileri ve Hizmetlileri Sendikası)

Oluştururlar.

Bu toplu iş sözleşmesi İŞLETME düzeyindedir.

Bu toplu iş sözleşmesinde;

a) Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. Genel Müdürlüğü (İŞVEREN),

b) İşveren adına işletmenin veya işyerinin bütününü sevk ve idareye yetkili olanlar (İŞVEREN VEKİLİ),

c) Türk Ağır Sanayii ve Hizmet Sektörü Kamu İşverenleri Sendikası (TÜHİS),

ç) Türkiye Haber-İş Sendikası (SENDİKA),

d) TÜHİS ile Türkiye Haber-İş müştereken (TARAFLAR),

e)  İşverenin İletişim işkolundaki İş Kanununa tabi mevcut ve açılacak işyerleri (İŞYERİ),

f)  İşyerinde çalışan taraf sendika üyesi işçiler (ÜYE),

g)  Bu toplu iş sözleşmesi (SÖZLEŞME),

Olarak tanımlanmıştır.

MADDE 2- SENDİKANIN TANINMASI

İşveren ve İşveren vekilleri işyerlerinde çalışan üyeleri temsile Türkiye Haber-İş Sendikasını yetkili olarak kabul eder.

MADDE 3- SÖZLEŞMENİN AMACI  

Bu toplu iş sözleşmesinin amacı, iş sözleşmesinin yapılması, muhtevası ve sona ermesi ile ilgili hususları düzenlemek; işyerinde düzenli ve verimli çalışmayı sağlamak, üretimi artırmak, işverenin ve işçilerin hak ve menfaatlerini dengelemek, karşılıklı iyi niyet ve güvenle iş barışını sağlamak, taraflar arasında doğabilecek farklılıkları uzlaştırıcı yollarla çözümlemektir.

MADDE 4- SÖZLEŞMENİN KAPSAMI

Bu toplu iş sözleşmesi;

a) Yer olarak;

İşverenin İletişim işkolundaki İş Kanununa tabi mevcut ve açılacak işyerleri ve eklentilerini,

b) Kişi olarak;

(a) fıkrasında belirtilen işyeri ve eklentilerinde çalışan taraf sendika üyelerini,

Kapsar.

Ancak, İş Kanununun 10. maddesinde belirtilen süreksiz işlerde çalışan işçilere bu sözleşme hükümleri uygulanmaz.

MADDE 7- SENDİKADAN İSTİFA EDEN VEYA İHRAÇ EDİLENLER

Sendikadan istifa eden veya ihraç edilenlerin sözleşmeden yararlanmaları konusunda yasa hükümleri uygulanır.

MADDE 8- KAPANAN İŞYERLERİNDE ÇALIŞANLARIN YARARLANMASI

Bu toplu iş sözleşmesinin kapsamına dahil olup sözleşmenin yürürlük tarihi ile imza tarihi arasında kapanmış bulunan işyerlerinde çalışan sendika üyesi işçiler, sözleşmenin getirdiği haklardan kapanma tarihine kadar çalıştıkları süre ile orantılı olarak bu sözleşme hükümleri çerçevesi içinde yararlanırlar.

MADDE 10- TEMEL İLKELER VE İŞVERENİN HAKKI

A- a) Anayasada yer alan haberleşme hizmetlerinden kendisine kanunla tekel olarak verilmiş posta ve telgraf hizmetlerini yürüten bir kamu kuruluşu olan Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. Genel Müdürlüğü için haberleşmenin gizlilik emniyet ve devamlılık niteliklerinin önem taşıdığı ve memleketin sağlık ve güvenliğiyle ilgili bir kamu hizmeti olduğunu,

b) Kamu hizmetleri ile ilgili yetki ve sorumlulukların ancak kanun ile tespit ve ilga olunabileceğini ve bölünmez ve paylaşılmaz olduğunu,

Müşahede eden taraflar, iş bu toplu iş sözleşmesi muhtevasının, yukarıdaki mevzuat sorumluluklarının gereği olarak Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. Genel Müdürlüğünün mevzuattan doğan yetki ve sorumluluklarını ve niteliklerini ihlal edemeyeceği zorunluluğunu göz önünde tutarlar.

B- Sendika ve sendika üyesi işçiler bu madde de belirtilen hususlara kanun hükümlerine, Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. Genel Müdürlüğünün haberleşme hizmetleriyle ilgili yönetmelik esas ve talimatlarına uymakla yükümlü bulunduklarını kabul ederler.

C- İşveren mevzuat ve toplu iş sözleşmesi hükümleri dairesinde işin tanzimi ve işyerinin sevk ve idaresiyle ilgili kararları almaya ve bunları uygulamaya yetkilidir.

MADDE 11- İŞVERENİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ

İşveren, işveren vekili ve işyeri amirlerinin; bu sözleşmenin uygulanmasında kendilerine düşen görevleri iyi niyetle, süratle ve mümkün olan en iyi şekilde yapmaları, sendika üyeleri, temsilcileri ve yöneticileri ile ilişkilerinde iyi muamele ve iyi niyetle hareket etmeleri, işyerinde iş barışını zedeleyici tavır ve davranışlardan kaçınmaları, işçi sendikasının iç bünyesini ilgilendiren hususlara hiçbir suretle müdahale etmemeleri esastır.

Bunun için

a) İşyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği bakımından gereken tedbirleri zamanında ve noksansız olarak almak,

b) İşçi alacaklarının zamanında ve noksansız olarak ellerine geçmesini sağlamak.

c) Sendika ve işçilere karşı gerek mevzuat, gerekse toplu iş sözleşmesinden doğan vecibelerini yerine getirmek,

d) İşçilerle yapılan ferdi iş sözleşmesinin bir nüshasını işçiye vermek,

yükümlülüğündedir.

e) İşveren vekilleri işyerinde iş verimini ve iş barışını güçlendirmek için gerekli hallerde ve o işyerinin sendika temsilcileri ile ayda bir defa toplantı yapabilir. Gerektiği takdirde diğer ilgili servis amirleri de toplantıya katılır.

MADDE 12- İŞÇİNİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ

İşçiler;

a) İşe muntazaman devam etmeyi ve çalışma süresince iş başında bulunmayı,

b) Genel olarak en az ortalama standartlara uygun ve verimli çalışmayı,

c) İşverenle olan ilişkilerinde ve haklarını kullanmada sadakat, dürüstlük ve iyi niyetle hareket etmeyi,

d) İşveren, işveren vekili ve amirlerince verilecek işyeri ile ilgili emirlere uymayı,

e) Verimi artırma ve gerektiğinde işvereni ve işyerini muhtemel zararlardan koruma yönünden dikkat ve çaba sarf etmeyi,

f)  Kanuna ve sözleşmeye aykırı davranışta bulunmamayı,

Kabul ve taahhüt ederler.

MADDE 13- SENDİKANIN HAK VE BORÇLARI

I. Sendika, bu sözleşmede öngörülen konu ve amacın gerçekleştirilmesini sağlamak için bu sözleşmenin kapsamına giren üyelerinin temsilcisi sıfatıyla, kendisine yüklenen görevleri iyi niyetle ve mümkün olan en iyi şekilde yapar.

Bunun için;

a) Üyelerinin kanun ve sözleşme hükümlerine uymayan hareketlerini desteklemez.

b) Bu gibi kanunsuz hareketleri durdurmak için gerekli çabaları sarf eder.

c) Bütün yönetici ve temsilcileriyle disiplinsizlik ve düzensizlikleri önlemek için çalışır.

d) Birlik, dirlik, çalışma barışını korumak ve çıkacak anlaşmazlıkları barışçı yollardan halletmeyi görev sayar.

e) Yukarıda belirtilen görevleri yerine getirmek amacıyla sendika genel merkez yönetim kurulu üyeleri, ilgili şube yönetim kurulu üyeleri ve bölge temsilcileri, işveren veya işveren vekili ile toplantının yer ve zamanında anlaşmak şartıyla çalışma saatleri dışında sendika temsilcilik odasında veya işveren vekilinin uygun göreceği başka bir yerde çalışanları rahatsız etmemek kaydıyla, o iş yerinde çalışan üyeleriyle toplantı yapabilirler. Ancak, işveren vekilinin talebi halinde konunun acilen çözümü için çalışma saatleri içinde toplantı sendika ile yapılır.

II. İşveren, işçi ile ilgili olarak yayınlayacağı genelgelerden ve yayınlayacağı aylık bültenlerle işçilerin yararlanabileceği sair yayınlardan yeteri kadar nüshayı Sendika Genel Merkezine gönderir. (hizmete özel olanlar hariç)

Sendika da, gerek kendi yayınlarından gerekse bağlı olduğu Konfederasyon yayınlarından, yeteri kadar nüshayı Konfederasyon ve Sendikanın tüzükleri ile vukua gelecek değişiklikleri (hizmete özel yayınlar hariç) Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. Genel Müdürlüğüne gönderecektir.

III. Yasa, tüzük, yönetmelik ve bu sözleşme ile sendika temsilcilerinin katılması öngörülen kurullarda görev alacak sendika temsilcisi kurul üyelerini sendika tayin eder. Ancak, bu hususta yasaların özel hükümleri saklıdır.

IV. Sendika eğitim ve sosyal konularda işyeri salon, yemekhane, araç ve gereçlerinden bir hafta evvelinden bildirmek ve işverenin muvafakatini almak kaydıyla yararlanır.

V. İşyerinde vücuda getirilen veya getirilecek olan kafeterya, yemekhane, kantin ve ocak gibi işletmeleri idare işletmediği ve idarece tespit edilecek şartlar sendikaca kabul edildiği takdirde bu yerlerin işletme hakları sendikaya verilebilir. İşverenin mevzuattan doğan hakları saklıdır.

MADDE 14- SENDİKA ÜYELİĞİNİN TEMİNATI

a) Anayasa ve sair mevzuat hükümleri ile işçilere tanınmış bulunan haklar gerek doğrudan doğruya gerekse dolaylı olarak ihlal olunamaz.

b) İşçilerin işe alınmaları, belli bir sendikaya girmeleri veya girmemeleri veya belli bir sendikadaki üyeliğin muhafaza veya üyelikten istifa etmeleri veya sendikaya girmeleri veya girmemeleri şartına bağlı tutulamaz.

c) İşçiler iş saatleri dışında veyahut işverenin rızası ile iş saatleri içinde sendika faaliyetlerine iştiraklerinden dolayı işlerinden çıkarılamaz veya herhangi bir sebeple farklı muameleye tabi tutulamazlar. İşverenin bu madde hükümlerine aykırı hareket etmesi halinde işçinin İş Kanunu ve sair kanunlara göre haiz olduğu bütün haklar saklıdır.

d) İşverence herhangi bir üyenin iş sözleşmesi devam ederken başka bir işyerine nakledilmesi veya görev yerinin değiştirilmesi halinde üyelerin daha önce çalıştıkları işyerinde bu toplu iş sözleşmesi ile ayrılış tarihine kadar kazanmış olduğu ücret ve sosyal haklarından yeni işyerinde indirim yapılmaz.

Yol süresi ara verme sayılmaz.

Ancak il dışı nakillerde işçiye 3 işgünü ücretli izin verilir.

e) İşyeri değiştirilen üyelerin üyelikleri işveren veya işveren vekillerince yeni işyerine bildirilir.

f) İş bu toplu iş sözleşmesi kapsamına giren işçiler sözleşmenin devamı müddetince rızaları hilafına memur veya sözleşmeli personel statüsüne geçirilemezler.

MADDE 15- İŞ VE İŞYERİ DEĞİŞİKLİĞİ

a) İşçiler gerektiği takdirde, işyeri içinde unvanı veya niteliği benzer yahut birbirine yakın başka işlerde veya yerlerde muvafakat aranmaksızın geçici veya devamlı olarak işveren tarafından görevlendirilebilirler.

Görülen işin niteliğinde benzerlik olmak şartı ile işçilerin belediye sınırları (Büyükşehir Belediyesi kurulan yerlerde Büyükşehir Belediye sınırları) içindeki bir başka işyerine muvafakati aranmaksızın işverence nakledilmeleri mümkündür.

İşçilerin belediye sınırları (Büyükşehir Belediyesi bulunan yerlerde Büyükşehir Belediye sınırları) dışındaki işyerlerine daimi olarak nakledilebilmeleri yazılı rızaya bağlıdır. Geçici süre ile görevlendirmelerde işçinin rızası aranmaz, ancak bu süre 3 ayı geçemez.

Belediye hudutları dışındaki işyerlerine nakledilen işçilerin nakle rıza göstermemeleri halinde İş Kanununun 24. maddesinin II/f fıkrasına göre iş akdini fesih etmiş sayılarak sözleşmenin 97. maddesine göre kendilerine kıdem tazminatları ödenerek ilişkileri kesilir.

İş ve İşyeri değişikliği hiçbir zaman ceza mahiyetinde olamaz.

Ancak, idari tedbir olarak işverence işçinin işyeri değişikliği yapılabilir. Bu değişikliklerde sendikaya bilgi verilir.

b) İş gereği şehirlerarası nakle ihtiyaç duyulduğu takdirde işin özelliğine göre belli bir işçinin nakli gerekmiyorsa; Bu nakil öncelikle hangi işyerinden işçi nakli yapılacaksa bu işyerinde o pozisyonda çalışan aynı tahsil ve nitelikteki işçiler arasından ve imkanlar ölçüsünde en az kıdemi olandan başlayarak yapılır.

MADDE 16- İŞYERİ SENDİKA TEMSİLCİLERİNİN ATANMASI

a) İşyeri sendika temsilcileri aşağıda (b) fıkrasında belirtilen esaslar uyarınca sendika tarafından tayin edilir. Bu işyeri temsilcilerinden biri baştemsilci olarak atanır. Sendika gerek temsilcileri, gerekse baştemsilcileri bir liste halinde 15 gün içinde işveren vekiline bildirir. Bu liste aynı zamanda sendika ilan tahtasında, yoksa işyerinin uygun bir mahallinde ilan olunur.

b) İşyerindeki işçi sayıları;

1- 50 işçiye kadar ise 1 temsilci,

2- 51 ile 100 arasında ise en çok 2 temsilci,

3- 101 ile 500 arasında ise en çok 3 temsilci,

4- 501 ile 1000 arasında ise en çok 4 temsilci,

5- 1001 ile 2000 arasında ise en çok 6 temsilci,

6- 2000'den fazla ise en çok 8 temsilci,

atanır.

MADDE 17- İŞYERİ SENDİKA TEMSİLCİLERİNİN GÖREVLERİ

İşyeri sendika baştemsilcileri, temsilcileri yürürlükteki mevzuat ve bu toplu iş sözleşmesi ile kendilerine verilen görevlerden başka;

a) Toplu iş sözleşmesi ve mevzuat hükümlerine göre işverene tanınmış olan haklara işçilerin uymasına yardımcı olmak,

b) Bu toplu iş sözleşmesinin uygulanması ve yorumlanmasından doğacak uyuşmazlıkları sendikaya bildirmek,

c) Temsilciliğe ait görevleri hakkı ve gereği ile yapmak ve toplu iş sözleşmesinin gerektirdiği ve taraflarca davet edildikleri her toplantıda hazır bulunmak yükümlülüğündedirler.

d) Sendika temsilcileri, yukarıdaki esaslar çerçevesinde görevlerini yerine getirmesi nedeniyle cezalandırılamaz.

Bu görevleri yerine getirirken işveren yetkililerine müracaatta hiyerarşi düzene uymakla yükümlüdürler.

e) Sendika baştemsilci ve temsilcileri, acele ve önemli hususların çözümü için işini aksatmamak ve amirlerinden izin almak kaydıyla işyerinin bulundukları bölümünden başka bir bölümüne gidebilirler.

MADDE 18- SENDİKA YÖNETİCİSİ VE İŞYERİ SENDİKA TEMSİLCİLERİNİN HAKLARI

a) Sendika Yönetici ve İşyeri Sendika Temsilcileri gerek toplu iş sözleşmesi tatbikatı ve gerekse işçi ve işveren münasebetlerini ilgilendiren diğer hususların halli için önceden randevu almak kaydıyla en kısa zamanda işveren veya vekili ile iş saatleri içinde görüşebilirler.

b) Sendika temsilcileri, yasalar ve bu sözleşme ile kendilerine yüklenen görevlerin yürütülmesi sırasında sorunların halli için işyeri amirinin izni ile şehir içi görüşme yapmak üzere işyeri telefonlarından istifade ederler.

MADDE 19- İŞYERİ SENDİKA TEMSİLCİLERİNİN TEMİNATI

Sendika temsilcilerinin teminatı konusunda 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanununun 24. maddesi hükümleri uygulanır.

MADDE 20- SENDİKA YÖNETİCİLERİNİN TEMİNATI

Sendika yöneticilerinin teminatı konusunda 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanununun 23. maddesi hükümleri uygulanır.

İşverene düşen pay dahil olmak üzere sosyal güvenlik kurumlarının prim ve aidatlarını ödemeye devam etmek suretiyle ayrıldıkları işyerlerindeki sigortalılık haklarını da devam ettirebilirler.

Yukarıda gösterilen haklardan sendika şube yönetim kurulu üyeleri ile başkanları da yararlanırlar.

Sendika yöneticisinin yeniden işyerinde görev almaları halinde ücretleri; POSTA VE TELGRAF TEŞKİLATI A.Ş.'nde (PTT dahil) daha önce geçen hizmet süreleri esas alınarak emsali işçinin almakta olduğu ücrete göre tespit olunur.

Bu işçilerin işverence işe alınmamaları halinde POSTA VE TELGRAF TEŞKİLATI A.Ş.'nde  (PTT dahil) işyerlerindeki geçmiş hizmetlerine ilişkin kıdem tazminatları kendilerine ödenir. Bu durumda kıdem tazminatına esas olacak ücret, bu fıkra hükümlerine göre belirlenir.

MADDE 21- SENDİKA AİDATLARI

Sendikanın yazılı talebi ve aidatı kesilecek üyelerin listesini vermesi üzerine, işveren vekili sendika tüzüğü uyarınca üyelerin sendikaya ödemeyi kabul ettikleri üyelik aidatını ve Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi kanunu gereğince sendikaya ödenmesi gerekli dayanışma aidatını, bu sözleşme süresince, işçilere yapacağı ücret ödemesinden keser ve kestiği aidatın nevini belirterek tutarını sendikanın bildireceği banka hesabına en geç 10 iş günü içinde yatırır ve kesinti listesini (mümkün olması halinde online olarak) sendikaya gönderir. İşveren bu işlemler için sendikadan herhangi bir masraf istemez.

MADDE 22- SENDİKA TEMSİLCİLİK ODASI

İşveren bu sözleşmenin kapsamı içinde olup, sendikanın çoğunlukta bulunduğu 30'dan fazla üyesi bulunan 1 yıldan fazla süreli işyerlerinde, sendika temsilcilerinin sendikal çalışmalarını yürütebilmeleri amacıyla bir temsilcilik odası tahsis etmeyi, bu odada kullanılmak üzere yeteri kadar büro malzemesi ve masa, evrak dolabı ve yeterince sandalyeyi demirbaş olarak vermeyi kabul eder.

MADDE 23- İLAN PANOLARI

İşveren 30'dan fazla işçi çalıştırılan işyerlerinde bütün işçilerin kolaylıkla görüp okuyabilecekleri mahallerde asgari 60 x 80 ebadında bir veya ihtiyaca göre müteaddit camekanlı ve kilitli ilan panoları koyacaktır. İlan panosunun anahtarlarından biri işveren vekilinde bulunur. Biri de işyeri baştemsilcisine veya temsilciye verilir.

Bu ilan panolarında;

a) Kanunen ilan edilmesi mecburi hususlar,

b) Sendika seçimleri ve sonuçları,

c) Sendika toplantılarının gün, yer ve saatleri,

d) Sendikanın siyasi amaç taşımayan çalışmaları ile ilgili tamim ve bildiriler ilan olunur.

Sendika bilcümle ilan ve tebliğlerin imzalı birer nüshasını ilanla birlikte işverene tevdi eder. İlanlar ve tebliğler yalnız sendikanın Merkez ve Şube Başkanlarının imzası ile yapılır. Sendikanın yukarıda tadat edilen hususlar dışında bir ilan yapmak istemesi halinde işveren veya vekilinin muvafakatini alması şarttır. Bu ilan panosuna yetkili sendika tarafından asılan ilan ve haberler dolayısıyla çıkacak sorumluluğun sendikaya ait olacağını sendika kabul ve taahhüt eder.

MADDE 24- TARAFLARIN MÜRACAATLARININ CEVAPLANDIRILMASI

İşveren veya işveren vekilleri ile sendika, karşılıklı müracaatlarını kendilerine bildirildiği tarihten itibaren 15 gün içinde cevaplandırırlar. Bu müddet içinde cevap verilmediği takdirde tarafların kanuni yollara müracaat hakkı saklıdır.

 

MADDE 25- KİŞİSEL BAŞVURMA

Sözleşmenin herhangi bir maddesinin uygulanmaması veya yanlış uygulanması yahut çalışma hayatını düzenleyen mevzuattan doğan aksaklıklar dolayısıyla mutazarrır olan işçi;

a) Durumu doğrudan doğruya en yakın işyeri amirine, konu en yakın amiri ile ilgili ise bir üst amirine bildirir. Yapılan başvurularda amirlerin iyi niyetle hareketi ve ikna edici çözüm yolları araması esastır.

b) Mutazarrır işçi başvurusundan olumlu sonuç alamadığı takdirde işyeri sendika temsilcisi aracılığıyla işyerindeki bir üst amiri nezrinde uyuşmazlığın halline çalışır.

c) İşyeri kademesinde uzlaşma olmadığı takdirde işyeri sendika temsilcisi konuyu sendikaya iletir. Sendika konuyu işverene veya vekiline iletir ve meselenin müştereken karara bağlanmasını talep eder.

MADDE 26- UYUŞMAZLIKLARIN ÇÖZÜMÜ

Bu toplu iş sözleşmesi hükümlerinin yürütülmesini (TÜHİS'in taraf olma hakkı saklı kalmak kaydıyla) sendika ile işveren veya işveren vekilleri sağlar. Gerek toplu iş sözleşmesinin uygulanmasında gerekse işçi-işveren ilişkilerinden doğacak uyuşmazlıklarda taraflar kanuni yollara başvurmadan evvel konuyu aralarında sulh yoluyla halletmek için çaba gösterirler. Uyuşmazlığın sulh yoluyla halli konusunda uyuşmazlıkları çözüm kurulu yetkilidir.

MADDE 27- UYUŞMAZLIKLARI ÇÖZÜM KURULU

Toplu iş sözleşmesinin uygulaması ile hükümlerinin yorumu konusunda çıkacak uyuşmazlıkların ilk kademe olarak işyerlerindeki işveren vekilleri ile sendika temsilcileri arasında halli esastır. Bu şekilde halli mümkün olmayan uyuşmazlıklar Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. Genel Müdürlüğü seviyesinde teşekkül ettirilen Uyuşmazlıkları Çözüm Kurulu'nda tetkik edilir. Uyuşmazlıkları Çözüm Kurulu, biri TÜHİS'den olmak üzere 3 işveren temsilcisi ile, 3 sendika temsilcisinden oluşur. Ayrıca, 3'er adet yedek temsilci de seçilir. Kurula işveren temsilcilerinden biri başkanlık eder.

Kurul ihtiyaç zuhur ettikçe toplanır. Toplantı için çağrı yapılır. Kurul, daveti müteakip 3 işgünü içinde toplanarak uyuşmazlık konusunun varit olup olmadığını, varit ise giderilmesi çarelerini araştırır ve 15 gün içinde karara bağlar. Yorum uyuşmazlığı dışındaki konularda başkanın oyu çift sayılır.

Taraflar kurul kararlarına uymak zorundadırlar. Taraflar kurula girecek üyelerini toplu iş sözleşmesinin imzasından itibaren 1 ay içinde karşı tarafa bildirir.

MADDE 28- KANUNİ YOLLARA BAŞVURMA

Bu toplu iş sözleşmesinin uygulanması ve hükümlerinin yorumundan doğan uyuşmazlıklar, Uyuşmazlıkları Çözüm Kurulu'nda karara bağlanamadığı takdirde tarafların kanuni yollara başvurma hakları saklıdır.

MADDE 29- HASAR VE ZARARLARIN TESPİT VE TAZMİN ŞEKLİ

İşyerinde işçiler tarafından yapıldığı iddia edilen hasar ve zararları tespit için 3 kişiden müteşekkil bir Hasar ve Zarar Tespit Kurulu teşekkül ettirilir.

Bu kurul;

1- İşveren Temsilcisi,

2- Sendika Temsilcisi, (Sendikaca tayin edilir.)

3- Olayın mahiyetine göre o işten anlayan işveren ile sendika tarafından müştereken seçilen bir kişiden teşekkül eder. Üçüncü temsilcinin seçilmesinde taraflar anlaşamadıkları takdirde işverenin tercihi esas alınır.

Bu kurulda görev alanlar olayın özelliğine göre olay yerinde veya işyerinde hasar ve zararı tespit eder.

Kurul, üyelerinin tamamının katılması ile toplanır. Kurul Başkanı işveren temsilcisidir. Kurul üyelerinin toplantıya katılmamaları halinde, hasar ve zararın tespiti işlemi işveren tarafından resen yapılır.

Hasar ve zarar tutanağında;

a) Olayın mahiyeti ve oluş şekli,

b) Vaki hasar ve zararın işçinin veya işverenin kasıt, kusur veya ihmalinden mi yoksa makine alet ve müteharrik kuvvetin bir arızasından mı ileri geldiği,

c) Zararın meydana gelmesinde birden fazla şahsın ilgili olması halinde, bunlardan kusurlu olanlara ne oranda kusur yüklendiği,

d) Bu hasar ve zararın miktarı, bu miktarın işçi tarafından ödenmesi gereken kısmı belirtilir. Tutanağa ilgilinin ve tanıkların ifadesi ve varsa mevcut belgeler de eklenir. Tutanakla ekleri ilgililerin bağlı bulunduğu işveren vekiline verilir.

Hasar ve zarar karşılığının ödenmesi için ilgiliye veya ilgililere bu tutanak yazılı olarak tebliğ edilir. (İşverenin 4857 sayılı kanundaki hakkı saklı kalmak kaydıyla) Hasar bedeli 10 yevmiyeyi geçmiş ise tebligatın yapıldığı tarihi takip eden aybaşından itibaren işveren, işçinin istihkakından taksitlerle keser. Ancak taksit miktarı 7 günlük ücret tutarından fazla olamaz.

Hasar ve zarar miktarı işçinin 10 gündeliğinin altında ise zarar karşılığı işçinin müteakip aydaki ücretinden defaten kesilir.

MADDE 30- İŞE ALMA VE İŞE ALMADA TERCİH

1- Bu konuda Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Daimi Kadrolarına İlk Defa İşçi Olarak Alınacaklar Hakkında Uygulanacak Sınav Yönetmeliği hükümleri saklıdır.

2- İmtihan Usulü: İşe yeni alınacak işçilerle pozisyon değişikliği yapacak işçilerin imtihanlarının yapılma usulü imtihan komisyonunca tespit edilir. İmtihan sonuçları imtihanın nevine göre ilişik (Ek-C) veya (Ek-D) imtihan raporuna yazılır. İmtihan komisyonu kararları ile imtihan raporları ünite amirinin veya yetkili kılacağı amirin tasdiki ile tekemmül eder.

3- İşe alma usulüne göre yapılan değerlendirme sonucu, eşit durumda olan adaylar arasından bu işyerlerinde çalışırken iş kazası veya meslek hastalığı sonucu ölen veya engelli duruma düşen işçinin çocuklarından biri veya eşi tercihen işe alınır.

MADDE 31- DENEME SÜRESİ

İlk defa göreve alınan işçi bir aylık deneme süresine tabi tutulur. Ancak, fabrika işyerlerinde bu süre 2 ay olarak uygulanabilir. Bu süreler içinde taraflar akdi bildirimsiz ve tazminatsız feshedebilirler. Ancak işçinin çalıştığı günler içinde ücret hakkı saklıdır. Görev değişikliklerinde deneme süresi uygulanmaz.

MADDE 32- KURS GÖRENLERİN GÖREVLENDİRİLMESİ

Bir pozisyona yerleştirilmek üzere Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. bünyesi içinde açılan Uzmanlık ve Yetiştirme Kurslarına katılarak başarı kazananlar, işyerlerinde görmüş oldukları kurslarla ilgili bir görevin ortaya çıkması halinde derhal bu kursta aldıkları puanlarına göre görevlendirilirler. Ancak, kursu bitirenlerin sayısı açık durumda bulunan pozisyon sayısından fazla olduğu takdirde görevlendirme kursta aldıkları puanlara göre sırayla yapılır.

MADDE 33- POZİSYONDA ÇALIŞMA

a) Her işçi genel olarak tayin edildiği pozisyonda çalıştırılır. Ancak hizmetleri senenin muayyen zamanlarına inhisar eden işçiler diğer zamanlarda pozisyonuna uygun yapabilecekleri işlerde çalıştırılabilirler.

b) Görevlendirildikleri pozisyon dışında başka pozisyonda çalıştırılan işçilerin;

  1- Görevlendirildikleri pozisyona nazaran daha yüksek dereceli bir pozisyonda çalıştırılmaları halinde görevlendirildikleri pozisyonda alacakları yevmiye fiilen çalıştırıldıkları pozisyonda almakta olduğu yevmiyeden az olamaz.

  2- Bu şekilde yapılan ödeme 2 ayı geçemez. Yeni pozisyon değişikliği sınavında başarı göstermiş olmak kaydıyla işçi bu yeni pozisyona geçirilir ve kendisine geçirildiği pozisyon ücreti ödenir.

  3- Ancak, işçi fiilen çalışmakta olduğu pozisyondan daha düşük pozisyonlarda yazılı muvafakati dışında çalıştırılamaz.

MADDE 34- YENİDEN İŞE ALINMA

Herhangi bir askeri ve kanuni ödev dolayısıyla işinden ayrılan işçilerden, bu ödevin sona ermesinden itibaren en geç 2 ay içinde işe girmek için başvuranlar;

a) Eski pozisyonu boş ise eski pozisyonuna,

b) Eski pozisyonu boş değil ise aynı meslek kategorisinde münhal bulunan başka bir göreve diğer müracaatlara nazaran öncelikle alınır.

Askerden dönenlerin bu sözleşmenin yürürlük tarihinden sonra işe başlayış ücreti, ayrılış tarihindeki pozisyon ve derecesi verilmek suretiyle POSTA VE TELGRAF TEŞKİLATI A.Ş. işyerlerinde (PTT dahil) daha önce geçen hizmet süreleri esas alınarak emsali işçinin almakta olduğu ücrete göre tespit olunur.

Sağlık Kurulu raporu ile belgelenen hastalığı nedeniyle işinden ayrılan işçilerden aynı Sağlık Kurulundan iyileştiğine dair rapor almasından başlayarak 2 ay içinde işe girmek için başvuranlar yukarıdaki esaslara göre öncelikle işe alınabilir.

Bu şekilde işe alınan işçilerin eski pozisyonuna ait derece ve ücreti saklıdır.

Eski pozisyonu boş olmadığı için başka pozisyona alınan işçi, eski pozisyonu boşaldığında bu pozisyona alınır.

Yukarıdaki nedenlerle işinden ayrılan işçinin çalıştığı işyerinin kapanmış olması halinde bu madde hükmü uygulanmaz.

MADDE 35- ÜYENİN İŞ TEMİNATI

İşyerinde aralıksız (bir aya kadar ara vermeler aralıksız sayılır) bir yılını tamamlayanlardan, işyerinin kapatılması veya tenkisat gibi nedenlerle iş akdi feshedilenler, ihtiyaç olması halinde öncelikle aynı belediye sınırları içinde, bu mümkün olmaz ise aynı üniteye bağlı başka bir işyerine müracaat etmeleri halinde tercihen işe alınırlar.

MADDE 36- İŞ SÖZLEŞMESİNİN DEVAM ETTİĞİ HALLER

Raporla belgelendirilen hastalık hallerinde iş sözleşmesinin devam ve fesih işlemleri, bu sözleşmede aksine hüküm bulunmadıkça 4857 sayılı kanun hükümlerine göre yapılır. Aynı kanunun 55 inci maddesinde belirtilen çalışılmış gibi sayılan hallerde de bu işlem uygulanır.

MADDE 37- İŞYERİNDEN UZAKTA ÇALIŞTIRMA

Şehir ve kasabaların belediye hudutları dahilinde işçilerin asıl görev yerlerinin dışında başka bir mahalde çalıştırılmaları halinde bu işyerlerine gidiş-gelişleri minibüs, midibüs, çift kabinli kamyonet taksi veya işçi sağlığı ve güvenliğini tehlikeye düşürmeyecek diğer araçlarla yapılır. İşverence vasıta temin edilmediği takdirde bu işçilerin asıl işyerlerinden çalışacakları mahalle gidip gelmeleri mutat vasıtalarla yapılacak ve bu vasıta ücretleri kendilerine net olarak ödenecektir. İş kazasına sebep olabilecek şekilde yüklenmiş araçlarla işçiler taşınamaz.

İşçilerin işveren tarafından işyerinden başka bir yerde çalıştırılmak üzere işverenin sağlayacağı vasıtalarla götürülmeleri halinde geri dönüşleri de sağlanır ve yolda geçen süreler iş süresinden sayılır.

MADDE 38- GÖZETİM ALTINA ALINMA, TUTUKLULUK, MAHKUMİYET HALİNDE FESİH VE TEKRAR İŞE BAŞLATMA

1-Herhangi bir nedenle gözetim altına alınan işçiler, bunu belgeledikleri takdirde yasal gözaltı süresinde ücretsiz izinli kabul edilir.

2-Gözaltında iken veya doğrudan herhangi bir suç nedeniyle tutuklanan işçinin tutukluluğu yasadaki bildirim sürelerini aştığı takdirde iş sözleşmesi, yasadaki bildirim süresinin sonunda münfesih sayılır. Yasadaki bildirim süreleri kadar süren tutukluluk hallerinde, tutuklu kalınan süreler kadar işçi ücretsiz izinli kabul edilir. Bu süre için işçinin sosyal yardımları ve sözleşme ikramiyeleri ödenmez. Ancak işçinin ücretli izin veya raporlu olduğu süre içinde gözaltına alınması veya tutuklanması halinde ise yukarıdaki bildirim süresi, ücretli izin veya raporun bitiminde başlar.

3- Tutukluluğun;

a) Kovuşturmaya yer olmadığı,

b) Son tahkikatın açılmasına gerek olmadığı,

c) Beraat kararı verilmesi,

d) Kamu davasının düşmesi veya ortadan kalkması nedenlerinden biri ile,

90 gün içinde son bulması ve işçinin bu tarihten itibaren bir hafta içinde işine dönmeyi talep etmesi halinde işveren tarafından emsallerinin hakları ile işe alınır. 90 gün sonunda yapılan başvuru halinde boş yer var ise işe alınırlar. Bu halde işe tekrar alınan işçinin, eski kıdem hakları saklıdır.

4- Adi suçlardan (Bu maddenin 6. bendindeki suçlamalar hariç) yargılanmaları tutuklu olarak devam ederken 90 gün içinde tahliye edilenler bir hafta içinde başvurması ve işyerinde durumuna uygun münhal kadro bulunması ve hizmetine ihtiyaç duyulması halinde işveren tarafından tekrar işe alınırlar.

Bilahare hüküm giymeleri halinde iş sözleşmesi münfesih sayılır. Şu kadar ki 5 inci fıkranın (a) ve (b) bentleri saklıdır.

5- Adi suçlardan yargılanmaları tutuklu olarak devam edenlerden

a)  6 ay ve daha az ceza alan,

b) 6 aydan fazla ceza alıp, cezası ertelenen paraya çevrilen veya af ile sonuçlanan veya iyi hali nedeniyle 6 aydan fazla ceza aldığı halde 6 aydan önce tahliye edilen işçiler bir hafta içinde başvurması ve işyerinde durumuna uygun münhal kadro bulunması ve hizmetine ihtiyaç duyulması halinde işverenin takdiri ile tekrar işe alınabilirler.

6- Yüz kızartıcı suçlar ile terör, sabotaj, Devletin Ülke ve Milleti ile bütünlüğüne, milli güvenliğe, kamu düzenine, Güvenlik Kuvvetlerine, Türk Silahlı Kuvvetlerine karşı işlenen suçlardan hüküm giyenler cezanın ertelenmesi, paraya çevrilmesi veya affa uğraması hallerinde dahi hiçbir suretle tekrar işe alınamazlar.

7- İşverene ait herhangi bir aracı görevli olarak kullanırken trafik kazası yapan şoförler ve iş makineleri operatörleri, bu nedenle tutuklandıkları veya hüküm giydikleri takdirde 90 gün içinde hükümlülük veya tutukluluk hali sona ermek şartıyla;

a) Tutuklu veya hükümlü kaldıkları sürenin sonunda 7 gün içinde,

b) Ehliyetlerinin mahkemece geri alınmış olması durumunda, ehliyetin iade edildiği tarihten itibaren 7 gün içinde başvurmaları halinde eski işlerine alınır. 90 günden fazla süren hükümlülük veya tutukluluk halinde tekrar işe başlatma işverenin takdirine bağlıdır.

8- İşverene ait bir aracı veya iş makinesini görevli olarak kullanırken iş kazası veya trafik kazası nedeniyle tutuklananların 90 gün içinde beraat etmeleri ve işe başlatılmış olmaları kaydıyla tutukluluk süresine ait ücretleri ödenir.

MADDE 39- ENGELLİ VE ESKİ HÜKÜMLÜ ÇALIŞTIRMA

a) Engelli ve eski hükümlüler İş Kanunu hükümlerine göre işe alınırlar ve çalıştırılırlar. Engellilerin işe alınmalarında o işyerinin işçisi iken sakatlanmış olanlardan işten ayrılmış ve tekrar çalışmak üzere başvurmuş olanlara öncelik tanınır.

b) İşyerinde çalışan işçilerden iş kazası veya meslek hastalığı nedeniyle çalışmakta olduğu işi yapamayacak duruma düşen üyelerin iş sözleşmeleri feshedilemez. Öncelikle çalışırken sakatlandığı işyerinde sağlık raporuna uygun bir işe verilirler, uygun iş bulunmadığı takdirde rızası alınmak suretiyle varsa başka bir işyerindeki uygun bir işe nakledilebilir. Sosyal Güvenlik Kurumundan sürekli iş göremezlik gelirine hak kazanmaları halinde bu miktar ücretinden düşülür. Ancak iş kazası veya meslek hastalığı öncesi yaptığı işi yapmaya devam ettirilenlerin ücretinden düşülme yapılmaz.

Ancak işçinin durumuna uygun iş bulunmaması halinde iş kanunun 17. Maddesine göre ihbar süresine ait ücreti peşin ödenmek suretiyle iş sözleşmesi feshedilir.

MADDE 41- İŞ SÜRESİNDEN SAYILAN HALLER

İş süresinden sayılan haller konusunda İş Kanununun 66. maddesi uygulanır.

MADDE 43- VARDİYA VE NÖBET USULÜ ÇALIŞMA-ARA DİNLENMESİ

a) İşin gerektirdiği hallerde işçiler 2 veya 3 vardiya halinde çalıştırılabilir. Bir işçi üst üste 2 hafta gece vardiyasında çalıştırılamaz. Vardiya değişiminde işçiler, sürekli olarak en az 11 saat dinlendirilmeden çalıştırılamaz. Vardiya cetvelleri her ay liste halinde işyerinde ilan olunur.

b) Vardiyalar halinde işçi çalıştırılarak yürütülen işlerde, işçilere haftanın bir gününde 24 saatten az olmamak üzere nöbetleşme yoluyla hafta tatili verilmesi zorunludur.

Üç vardiyalı çalışmalarda 1/2 saatlik ara dinlenmesi verilir ve bu süreler iş süresinden sayılır.

MADDE 45- ULUSAL BAYRAM VE GENEL TATİL GÜNLERİ

Ulusal Bayram ve genel tatiller yasada belirtilen günlerdir.

MADDE 47- ASGARİ ÜCRET

Pozisyonuna göre işçilere, bu toplu iş sözleşmesi ile tespit edilen giriş ücretlerinin altında ücret ödenemez. Kanuni asgari ücretin artması halinde kanuni asgari ücretin altında kalan ücretler, asgari ücret farkı verilerek kanuni asgari ücrete tamamlanır.

TEŞKİLATIMIZA HAYIRLI OLSUN.

BİZ BÜYÜK BİR AİLEYİZ.









BAŞSAĞLIĞI DİLİYORUZ…
(24/02/2024 20:22)